Algemene voorwaarden

Laatst bijgewerkt op 09/11/2023.

Inleiding

Dit zijn de algemene voorwaarden van Bedrijfshaven B.V. gevestigd aan Veldleeuwerik 60, 6245RJ in Eijsden, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder inschrijvingsnummer 91017769 en online te bezoeken via https://bedrijfshaven.nl/ (hierna: "Leverancier").

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere overeenkomst voor de levering van diensten die wordt gesloten tussen Leverancier en de natuurlijke- of rechtspersonen die de diensten afnemen (hierna: "Klant").

Leverancier en Klant worden hierna gezamenlijk aangeduid als "Partijen" en individueel als de "Partij".

Definities

Alle met hoofdletter geschreven begrippen in deze algemene voorwaarden, zowel in enkelvoud als in meervoud, hebben de betekenis die daaraan aan dit artikel wordt toegekend.

  1. Algemene Voorwaarden: de bepalingen uit het onderhavige document.
  2. Website: de website van Leverancier, bereikbaar via het domein genoemd in de aanhef van deze Algemene Voorwaarden.
  3. Consument: Klant die handelt als natuurlijk persoon, niet in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf.
  4. Diensten: de producten en/of diensten die Leverancier aan Klant zal leveren krachtens een Overeenkomst.
  5. Derden: een aanbieder waar Leverancier diensten afneemt.
  6. Overeenkomst: iedere overeenkomst tussen Leverancier en Klant op grond waarvan Leverancier Diensten levert aan Klant en waar deze Algemene Voorwaarden en eventuele bijlagen onlosmakelijk onderdeel van uitmaken.
  7. Materialen: alle werken, zoals websites en (web)applicaties, software, huisstijlen, logo’s, folders, brochures, leaflets, belettering, advertenties, marketing- en/of communicatieplannen, concepten, afbeeldingen, teksten, schetsen, documentatie, adviezen, rapporten en andere voortbrengselen van de geest, alsmede voorbereidend materiaal daarvan en (al dan niet gecodeerde) bestanden of gegevensdragers waarop de Materialen zich bevinden.
  8. Overeenkomst: iedere overeenkomst tussen Leverancier en Klant op grond waarvan Leverancier Diensten levert aan Klant en waar deze Algemene Voorwaarden en eventuele bijlagen onlosmakelijk onderdeel van uitmaken.

Toepasselijkheid

  1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding of offerte van Leverancier ter zake van Diensten en maken integraal onderdeel uit van iedere Overeenkomst voor de levering daarvan. Dit geldt uitdrukkelijk ook voor eventuele toekomstige offertes, aanbiedingen of Overeenkomsten waarbij deze Algemene Voorwaarden niet opnieuw aan Klant ter hand zijn gesteld.
  2. Bepalingen of voorwaarden gesteld door Klant of andere nadere afspraken tussen Leverancier en Klant die afwijken van of niet voorkomen in deze Algemene Voorwaarden zijn voor Leverancier alleen bindend indien en voor zover deze door Leverancier uitdrukkelijk schriftelijk zijn aanvaard.
  3. Enige algemene (inkoop)voorwaarden van Klant zijn uitdrukkelijk niet van toepassing.
  4. Bij eventuele tegenstrijdigheid tussen verschillende documenten geldt de volgende rangorde: a. aanvullende schriftelijke en ondertekende afspraken; b. geaccordeerde (digitale) offerte of bestelling via de website; c. overeengekomen schriftelijke beschikbaarheidsregeling; d. verwerkersovereenkomst; e. aanvullende voorwaarden; f. algemene voorwaarden.

Diensten

  1. Leverancier verleent voor de duur en onder de voorwaarden van de overeenkomst aan jou het niet-exclusieve, niet overdraagbare en herroepbare recht tot gebruik van de Dienst, inclusief toekomstige updates.
  2. Klant verleent aan Leverancier een volmacht om names Klant eventuele aanvullende voorwaarden te accepteren en/of een losse overeenkomst te sluiten voor het registeren van diensten bij Derden.

Gebruiksregels

  1. Het is Klant verboden om met gebruikmaking van de Diensten de Nederlandse of andere op Klant of Leverancier van toepassing zijnde wet- of regelgeving te schenden of om inbreuk te maken op de rechten van anderen.
  2. Het is (of dit nu legaal is of niet) verboden om met gebruikmaking van de Diensten materialen aan te bieden of te verspreiden die:een kwaadaardige inhoud (zoals virussen, malware of andere schadelijke software) bevatten of een verwijzing hiernaar bevatten; inbreuk maken op rechten van derden (zoals Intellectuele Eigendomsrechten), dan wel onmiskenbaar smadelijk, lasterlijk, beledigend, discriminerend of haatdra-gend zijn; informatie bevatten over (of die behulpzaam kunnen zijn bij) het schenden van rechten van derden, zoals hacktools of uitleg over computercriminaliteit die bedoeld is om de lezer criminele gedragingen te (doen) plegen en niet om zich daartegen te kunnen verdedigen; een schending van de persoonlijke levenssfeer van derden opleveren, waaronder in ieder geval maar niet uitsluitend begrepen het zonder toestemming of een andere grondslag verwerken van persoonsgegevens van derden; of hyperlinks, torrents of verwijzingen bevatten met (vindplaatsen van) materialen die inbreuk maken op Intellectuele Eigendomsrechten.

Prijzen

  1. Tenzij bij een bedrag uitdrukkelijk anders is vermeld, zijn alle door Leverancier genoemde prijzen exclusief omzetbelasting en andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd.
  2. Indien een prijs is gebaseerd op door Klant verstrekte gegevens en deze gegevens blijken onjuist te zijn, dan heeft Leverancier het recht de prijzen hierop aan te passen, ook nadat de Overeenkomst reeds tot stand is gekomen.

Betaling

  1. Leverancier zal de door Klant verschuldigde bedragen aan Klant factureren. Leverancier mag daarbij elektronische facturen uitreiken. Leverancier heeft het recht om periodiek verschuldigde bedragen voorafgaand aan de levering van de Diensten in rekening te brengen.
  2. De betalingstermijn van een factuur is 14 dagen na factuurdatum, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
  3. Indien Klant na de betalingstermijn nog niet volledig heeft betaald, is hij automatisch in verzuim zonder dat hiervoor ingebrekestelling is vereist.
  4. Onverminderd het bovenstaande zullen alle kosten, die samenhangen met het incasseren van openstaande vorderingen – zowel de gerechtelijke als de buitengerechtelijke (daaronder begrepen de kosten voor advocaten, deurwaarders en incassobureaus) – voor rekening van Klant zijn zonder dat hiervoor een ingebrekestelling is vereist.
  5. Beroep door Klant op opschorting of verrekening is niet toegestaan.
  6. Indien Klant in verzuim is, heeft dat de volgende consequenties: over het openstaande bedrag is de wettelijke rente verschuldigd; de voor Klant gehoste websites en andere Materialen mogen zonder nadere waarschuwing ontoegankelijk worden gemaakt totdat de openstaande bedragen, rente en dergelijke zijn voldaan.

Aansprakelijkheid

  1. Leverancier is in het kader van de totstandkoming of uitvoering van de Overeenkomst niet aansprakelijk behoudens in de gevallen hieronder genoemd, en ten hoogste tot de daarbij vermelde limieten.
  2. De totale aansprakelijkheid van Leverancier voor directe schade geleden door Klant als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming door Leverancier van zijn verplichtingen onder de Overeenkomst, daaronder uitdrukkelijk ook begrepen iedere tekortkoming in de nakoming van een met Klant overeengekomen garantieverplichting, dan wel door een onrechtmatig handelen van Leverancier, diens werknemers of door hem ingeschakelde derden, is per gebeurtenis dan wel een reeks van samenhangende gebeurtenissen beperkt tot een bedrag gelijk aan het totaal van de vergoedingen (exclusief btw) die Klant onder de Overeenkomst in de laatste 3 (3) maanden heeft betaald. In geen geval zal de totale vergoeding voor directe schade echter meer bedragen dan vijftienhonderd (1500) euro (exclusief btw).
  3. De aansprakelijkheid van Leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst ontstaat slechts indien Klant Leverancier onverwijld en deugdelijk schriftelijk in gebreke stelt, stellende daarbij een redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming, en Leverancier ook na die termijn toerekenbaar in de nakoming van zijn verplichtingen tekort blijft schieten. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat Leverancier in staat is adequaat te reageren. De ingebrekestelling dient binnen 30 dagen na de ontdekking van de schade te zijn ontvangen door Leverancier.
  4. Leverancier is uitdrukkelijk niet aansprakelijk voor indirecte schade, met inbegrip van maar niet beperkt tot gevolgschade, gederfde winst, imagoschade, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
  5. De in dit Artikel bedoelde uitsluitingen en beperkingen komen te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de bedrijfsleiding van Leverancier.
  6. Enige in deze Algemene Voorwaarden opgenomen aansprakelijkheidsbeperking geldt niet jegens Consumenten. Jegens Consumenten gelden de bepalingen omtrent aansprakelijkheid uit de wet.
  7. Klant is jegens Leverancier aansprakelijk voor schade die door een aan hem toerekenbare fout of tekortkoming is ontstaan. Klant vrijwaart Leverancier tegen aanspraken betreffende het bij de gebruikmaking van de Diensten door of met toestemming van Klant niet naleven van de Overeenkomst. Deze vrijwaring geldt ook ten aanzien van personen die weliswaar geen werknemers van Klant zijn, maar de Diensten desalniettemin onder de verantwoordelijkheid of met toestemming van Klant hebben gebruikt.

Overmacht

  1. Leverancier is niet verplicht tot nakoming van de Overeenkomst indien de nakoming is verhinderd als gevolg van overmacht. Eventuele liquiditeitsproblemen aan de zijde van Klant kwalificeren uitdrukkelijk niet als overmacht.
  2. Onder overmacht van Leverancier wordt verstaan elke van de wil van Leverancier onafhankelijke omstandigheid waardoor de nakoming van zijn verplichtingen jegens Klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zodanige verplichtingen in redelijkheid niet van Leverancier kan worden verlangd, ongeacht of die omstandigheid ten tijde van het aangaan van de Overeenkomst te voorzien was. Tot die omstandigheden worden in ieder geval gerekend: noodtoestanden (zoals extreme weersomstandigheden, brand en blikseminslag); storingen in telecommunicatie-infrastructuur en internet die buiten de macht van Leverancier ligt, waaronder bijvoorbeeld storingen in de registers van IANA, RIPE of SIDN, of (d)dos aanvallen; een verstoring in de (stroom-)infrastructuur van derden buiten het datacenter; tekortkomingen van leveranciers van Leverancier, die Leverancier niet kon voorzien en waar Leverancier diens leverancier niet voor aansprakelijk kan stellen, bijvoorbeeld doordat bij de betreffende leverancier (eveneens) sprake was van overmacht; gebrekkigheid van zaken, apparatuur, programmatuur of Materialen waarvan Klant het gebruik aan Leverancier heeft voorgeschreven; overheidsmaatregelen; onbeschikbaarheid van personeelsleden (door ziekte of anderszins); algemene vervoersproblemen; natuurgeweld; en stakingen, oorlogen, terroristische aanslagen en binnenlandse onlusten.
  3. In geval van overmacht heeft Klant geen recht op enige (schade) vergoeding.
  4. Indien een overmacht situatie langer dan drie maanden duurt, heeft elk der Partijen het recht om de overeenkomst schriftelijk op te zeggen, zonder enige verplichting tot schadevergoeding jegens de andere Partij.

Geheimhouding

  1. Partijen zullen informatie die zij voor, tijdens of na de uitvoering van de Overeenkomst aan elkaar verstrekken, vertrouwelijk behandelen wanneer deze informatie is gemarkeerd als vertrouwelijk of wanneer de ontvangende Partij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat de informatie als vertrouwelijk bedoeld was. Partijen leggen deze verplichting tevens op aan hun werknemers alsmede aan door hen ingeschakelde derden ter uitvoering van de Overeenkomst.
  2. De ontvangende Partij zorgt dat vertrouwelijke informatie hetzelfde niveau van bescherming tegen ongeautoriseerde toegang of gebruik krijgt als diens eigen vertrouwelijke informatie, maar minstens een redelijk niveau van bescherming.
  3. De plicht tot het geheimhouden van vertrouwelijke informatie geldt niet indien en voor zover de ontvangende Partij kan bewijzen dat deze: voor de datum van verstrekking al in het bezit was van de ontvangende Partij; verkrijgbaar is bij een derde zonder dat deze enige geheimhoudingsplicht jegens de verstrekkende Partij zou schenden door de verstrekking; beschikbaar is uit openbare bronnen, zoals kranten, octrooidatabanken, publiektoegankelijke websites of diensten; onafhankelijk en zonder gebruikmaking van enige informatie van de verstrekkende Partij is ontwikkeld door de ontvangende Partij.
  4. De verplichting tot geheimhouding blijft ook bestaan na beëindiging van de Overeenkomst om welke reden dan ook, en wel voor zolang als de verstrekkende Partij redelijkerwijs aanspraak kan maken op het vertrouwelijke karakter van de informatie.

Duur en opzegging

  1. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, bedraagt de aanvankelijke duur van de Overeenkomst één (1) jaar. Het is Partijen niet toegestaan om de Overeenkomst tussentijds op te zeggen, behoudens de gevallen waarvoor in deze Algemene Voorwaarden of in andere onderdelen van de Overeenkomst expliciet een uitzondering is gemaakt.
  2. Indien Klant geen Consument is, zal de Overeenkomst na afloop telkens automatisch en stilzwijgend worden verlengd met additionele periodes die gelijk zijn aan de aanvankelijke duur, tenzij een Partij minstens een (1) maand voor afloop door de andere Partij schriftelijk op de hoogte wordt gesteld van diens wens om de Overeenkomst niet te verlengen.
  3. Indien Klant een Consument is, wordt de Overeenkomst na afloop van de aanvankelijke duur omgezet in een Overeenkomst voor onbepaalde tijd. De Klant kan de Overeenkomst voor onbepaalde tijd in dat geval na omzetting te allen tijde schriftelijk opzeggen met inachtneming van een termijn van één (1) maand.
  4. Leverancier heeft het recht om de Overeenkomst met directe ingang (geheel of gedeeltelijk) op te schorten dan wel de Overeenkomst (geheel of gedeeltelijk) op te zeggen of te ontbinden, indien: Klant de verplichtingen uit de Overeenkomst niet of niet tijdig nakomt en de tekortkomingen niet binnen een redelijke termijn na ingebrekestelling herstelt. Een voorafgaande ingebrekestelling is echter niet noodzakelijk in de gevallen waarin het verzuim op grond van de wet van rechtswege intreedt; Klant faillissement aanvraagt of failliet wordt verklaard, surseance van betaling aanvraagt of surseance van betaling krijgt verleend, het bedrijf van Klant wordt geliquideerd of diens bedrijfsactiviteiten worden gestaakt; door vertraging aan de zijde van Klant niet langer van Leverancier kan worden gevergd dat zij de Overeenkomst onder de oorspronkelijk overeengekomen condities voldoet; of er zich omstandigheden voordoen waardoor nakoming van de Overeenkomst onmogelijk wordt, of waardoor ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet van Leverancier kan worden gevergd.
  5. Het recht tot opschorting in bovengenoemde gevallen geldt voor alle met Klant gesloten Overeenkomsten gelijktijdig, ook als Klant slechts in verzuim is met betrekking tot één Overeenkomst, en onverminderd het recht van Leverancier op vergoeding van schade, gederfde winst en rente.
  6. In geval van ontbinding van de Overeenkomst blijven reeds gefactureerde bedragen voor verrichte prestaties verschuldigd, zonder enige verplichting tot ongedaan making. In het geval van ontbinding door Klant mag Klant uitsluitend dat deel van de overeenkomst ontbinden dat nog niet door Leverancier is uitgevoerd.
  7. Indien een ontbinding aan Klant toerekenbaar is, heeft Leverancier recht op vergoeding van de schade die daardoor direct en indirect ontstaat.
  8. Indien de Overeenkomst wordt beëindigd of ontbonden, zijn de vorderingen van Leverancier op Klant onmiddellijk opeisbaar.

Exit-regeling

  1. Indien de Overeenkomst wordt beëindigd, zal Leverancier zich inspannen om redelijke ondersteuning te bieden bij de migratie of overstap naar een andere dienst dan wel een andere ICT-toeleverancier, door middel van het ontsluiten van relevante gegevens en het verschaffen van toegang tot de te migreren onderdelen van de betreffende Dienst(en).
  2. Eventuele hiermee gepaard gaande kosten komen volledig voor rekening van Klant. Leverancier draagt in geen geval zorg voor de daadwerkelijke overstap of migratie naar de nieuwe leverancier. Dit blijft de verantwoordelijkheid van Klant.
  3. Indien Klant gebruik wenst te maken van de in het vorige lid bedoelde exit-ondersteuning, dient Klant hiervoor uiterlijk op de datum waarop de Overeenkomst eindigt een schriftelijk verzoek bij Leverancier in te dienen.
  4. Leverancier is pas gehouden om de hierboven genoemde medewerking te verlenen aan de migratie of overstap van Klant indien alle door Klant verschuldigde bedragen en eventuele andere verplichtingen uit de Overeenkomst volledig zijn voldaan of nagekomen.
  5. Klant heeft geen toegang tot de eventueel door Leverancier gedane configuraties. In geen geval zullen de configuraties door Leverancier worden verstrekt indien de Overeenkomst wordt beëindigd. Deze zullen door Leverancier worden gewist. Klant heeft geen recht op restitutie van de installatie- en configuratiekosten.
  6. Het wissen van voor Klant opgeslagen gegevens gebeurt met speciale voorzorgen om het wissen, zo veel als redelijkerwijs mogelijk, onomkeerbaar, te maken.

Wijziging

  1. Leverancier behoudt zich het recht voor de Diensten en deze Algemene Voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten Overeenkomsten met inachtneming van een termijn van één (1) maand na bekendmaking van de wijziging. Wijzigingen worden schriftelijk bekendgemaakt.
  2. Als Klant een wijziging niet wenst te accepteren, kan Klant binnen veertien (14) dagen na de aankondiging schriftelijk bezwaar maken. Indien Leverancier besluit om de wijziging ondanks het bezwaar van Klant door te voeren, kan Klant de Overeenkomst schriftelijk opzeggen tegen en uiterlijk tot de datum waarop de wijziging inwerking treedt.
  3. De hierboven beschreven procedure geldt niet voor wijzigingen van ondergeschikt belang, wijzigingen op grond van de wet en voor wijzigingen in het voordeel van Klant. Dergelijke wijzigingen kunnen door Leverancier eenzijdig en met directe ingang worden doorgevoerd.

Recht- en forumkeuze

  1. Op de Overeenkomst is Nederlands recht van toepassing. Indien Klant een Consument is geniet hij ook de bescherming van de dwingende bepalingen van het recht dat van toepassing is waar de Consument zijn woonplaats heeft.
  2. Voor zover door de regels van dwingend recht niet anders wordt voorgeschreven, zullen alle geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van de Overeenkomst worden voorgelegd aan de bevoegde Nederlandse rechter voor het arrondissement waarin Leverancier gevestigd is.

Slotbepalingen

  1. Indien enige bepaling uit de Overeenkomst nietig blijkt te zijn, tast dit niet de geldigheid van de gehele overeenkomst aan. Partijen zullen in dat geval ter vervanging (een) nieuwe bepaling(en) vaststellen, waarmee zoveel als rechtens mogelijk is aan de bedoeling van de oorspronkelijke Overeenkomst en Algemene Voorwaarden gestalte wordt gegeven.
  2. Informatie en mededelingen, inclusief prijsaanduidingen, op de Website zijn onder voorbehoud van programmeer- en typefouten. In geval van enige inconsistentie tussen de Website en de Overeenkomst prevaleert de Overeenkomst.
  3. Partijen stellen elkaar steeds onverwijld schriftelijk op de hoogte van enige wijzigingen in naam, postadres, e-mailadres, telefoonnummer en desgevraagd bank- of gironummer.
  4. Daar waar in de Overeenkomst wordt verwezen naar "schriftelijk", wordt ook verstaan e-mail en, indien de Diensten mede de toegang tot een klantportaal omvatten waar Partijen berichten kunnen uitwisselen, dat klantportaal, mits de identiteit van de afzender en de integriteit van de e-mailberichten of de berichten binnen het klantportaal voldoende vaststaat.
  5. Alle rechtsvorderingen van Klant uit hoofde van de Overeenkomst verjaren – behoudens bepalingen van dwingend recht – na verloop van één jaar, te rekenen vanaf de dag waarop nakoming van verplichtingen uit de tussen Partijen bestaande Overeenkomst opeisbaar zijn geworden. Deze bepaling laat de reguliere verjaringstermijn van de vorderingen van Leverancier onverlet.
  6. Iedere Partij is slechts gerechtigd zijn rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst over te dragen aan een derde met voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere Partij. Deze toestemming is echter niet nodig in geval van bedrijfsovername of overname van de meerderheid van de aandelen van de betreffende Partij.